چکیده :
ترجمه ماشینی:
وائل ب.حلاق به جرأت استدلال می کند که «دولت اسلامی» که با هر تعریف استانداردی از آنچه دولت مدرن نشان می دهد مورد قضاوت قرار گیرد، هم غیرممکن است و هم ذاتاً متناقض با خود.
او با مقایسه تاریخهای حقوقی، سیاسی، اخلاقی و قانون اساسی اسلام پیشامدرن و اروپا-آمریکا، پذیرش و عملکرد دولت مدرن را برای مسلمانان مدرن بسیار مشکلساز میداند.
او همچنین به طور گستردهتری به نقد مخمصه اخلاقی مدرنیته میپردازد که هر پروژهای را که صرفاً بر پایههای اخلاقی استوار باشد غیرممکن میکند.
حلاق استدلال میکند که دولت مدرن نه تنها از مسائل جدی حقوقی، سیاسی و قانون اساسی رنج میبرد، بلکه به دلیل ماهیت خود موضوعی را به وجود میآورد که با معنای مسلمان بودن یا زیستن بهعنوان مسلمان بودن همخوانی ندارد.
بر اساس معیارهای اسلامی، فناوریهای دولت از خود به شدت فاقد ماهیت اخلاقی هستند و دولت اسلامی امروز، همانطور که حلاق نشان میدهد، برای پیشبرد شکل قابل قبولی از حکومت شرعی واقعی کار چندانی انجام نداده است.
نبردهای قانون اساسی اسلام گرایان در مصر و پاکستان، شکست های حقوقی و سیاسی اسلامی انقلاب ایران و ناامیدی های مشابه این واقعیت را نشان می دهد.
با این وجود، دولت الگوی مورد علاقه اسلام گرایان و علما (روحانیون مسلمان) باقی می ماند.
حلاق با فراهم آوردن راهی برای تحقق زندگی طیبه، به منابع غنی اخلاقی تاریخ اسلام روی می آورد.
او در این مسیر ثابت می کند که «بحران های اسلام» سیاسی و دیگر «بحران های اسلام» منحصر به جهان اسلام و مذهب اسلام نیست.
این بحران ها جدایی ناپذیر از شرایط مدرن شرق و غرب هستند و مسلمانان با اذعان به این مشابهت ها می توانند با همتایان غربی خود تعامل موثرتری داشته باشند.
wael b.
hallaq boldly argues that the "islamic state," judged by any standard definition of what the modern state represents, is both impossible and inherently self-contradictory.
comparing the legal, political, moral, and constitutional histories of premodern islam and euro-america, he finds the adoption and practice of the modern state to be highly problematic for modern muslims.
he also critiques more expansively modernity's moral predicament, which renders impossible any project resting solely on ethical foundations.
the modern state not only suffers from serious legal, political, and constitutional issues, hallaq argues, but also, by its very nature, fashions a subject inconsistent with what it means to be, or to live as, a muslim.
by islamic standards, the state's technologies of the self are severely lacking in moral substance, and today's islamic state, as hallaq shows, has done little to advance an acceptable form of genuine shari'a governance.
the islamists' constitutional battles in egypt and pakistan, the islamic legal and political failures of the iranian revolution, and similar disappointments underscore this fact.
nevertheless, the state remains the favored template of the islamists and the ulama (muslim clergymen).
providing muslims with a path toward realizing the good life, hallaq turns to the rich moral resources of islamic history.
along the way, he proves political and other "crises of islam" are not unique to the islamic world nor to the muslim religion.
these crises are integral to the modern condition of both east and west, and by acknowledging these parallels, muslims can engage more productively with their western counterparts.
نویسنده :
Wael B. Hallaq (وائل ب. حلاق)
منبع اصلی :
http://libgen.rs/book/index.php?md5=DBE00E0C3EA8482C95F7CA870F840D8A
یادداشت :
آدرس دیگر: http://libgen.rs/book/index.php?md5=7692B1B5BE73ACD0043587F58B795ED4
نوع منبع :
کتاب
,
کتابخانه عمومی
فهرست مندرجات:
فهرست مطالب :
عنوان صفحه......صفحه 3
حق چاپ......صفحه 4
مطالب...... صفحه 5
پیشگفتار و تقدیرنامه......صفحه 6
مقدمه...... صفحه 7
1. محل ...... صفحه 12
2. دولت مدرن...... صفحه 24
3. تفکیک قوا: حاکمیت قانون یا حاکمیت دولت؟......صفحه 35
4. حقوقی، سیاسی و اخلاقی......صفحه 58
5. موضوع سیاسی و فنون اخلاقی خود...... صفحه 73
6. محاصره جهانی شدن و اقتصاد اخلاقی......صفحه 99
7. حوزه مرکزی اخلاق......صفحه 110
یادداشت ها......صفحه 120
واژه نامه واژه های کلیدی......صفحه 144
کتابشناسی ...... صفحه 146
نمایه......صفحه 158
-------------------------
Table of contents :
Title Page......Page 3
Copyright......Page 4
Contents......Page 5
Preface and Acknowledgments......Page 6
Introduction......Page 7
1. Premises......Page 12
2. The Modern State......Page 24
3. Separation of Powers: Rule of Law or Rule of the State?......Page 35
4. The Legal, the Political, and the Moral......Page 58
5. The Political Subject and Moral Technologies of the Self......Page 73
6. Beleaguering Globalization and Moral Economy......Page 99
7. The Central Domain of the Moral......Page 110
Notes......Page 120
Glossary of Key Terms......Page 144
Bibliography......Page 146
Index......Page 158